Tavarataloyhtiö J. Kärkkäisen mainoslehti poimii aineistoa muun muassa Iranin valtiolliselta uutiskanavalta. Tutkija arvelee sisältövalintojen taustalla olevan sekä kaupallisia että aatteellisia motiiveja.
”Huhutaan jopa Israelin tukemista salamurhayrityksistä Obamaa vastaan.” ”Juutalaiset pedofiilit, toisin kuin katoliset, ovat käytännössä suojeltuja.” ”Juutalainen ideologia ajaa planeettamme katastrofiin.” ”Syyskuun 2001 WTC-iskut olivat varmuudella [Israelin tiedustelupalvelun] Mossadin operaatio.”
Tällaisia toteamuksia on saanut vuoden aikana lukea tavarataloyhtiö J. Kärkkäinen Oy:n mainoslehdestä. Magneettimedia-niminen lehti on tunnettu ilmoitussisällön lomaan sijoitetuista laajoista käännösartikkeleista, joissa ”paljastetaan” erilaisia salaliittoja milloin rokotuksista ja virallisesta lääketieteestä, milloin ilmastonmuutostutkimuksesta tai – kuten yllä siteeratuissa jutuissa – sionismista ja juutalaisuudesta.
Artikkeleiden mukaan sionismi on globaali ongelma, joka on pesiytynyt niin hallituksiin, pankkeihin kuin mediaan, ja joka käyttää yhteistyöjärjestöjä kuten Natoa ja YK:ta valtapyrkimystensä välineenä.
Käännösartikkeleiden lähteenä on ollut muun muassa Iranin valtiollinen englanninkielinen uutiskanava.
Kirjoitukset ovat poikineet useita rikosilmoituksia, ja keväällä apulaisvaltakunnansyyttäjä nosti syytteen lehden päätoimittajaa Juha Kärkkäistä vastaan. Häntä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Juttu käsitellään syksyllä Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa.
Magneettimedia-lehti jaetaan noin 365 000 talouteen Ylivieskan, Oulun ja Lahden seudulla sekä ainakin Keski-Uudellamaalla.
”Tuttua retoriikkaa 1930-luvulta”
Tuorein kohu nousi kiistellyn amerikkalaispastorin Ted Piken kirjoituksesta, jossa hän yhdistää juutalaisen kirjoituskokoelman, Talmudin, pedofiliaan ja väittää, että valtamedia salailee juutalaisten seksuaalirikoksia.
Historiantutkija, tietokirjailija Jari Hanskin mukaan Magneettimedian artikkelit sisältävät perinteistä juutalaisvastaista retoriikkaa. Hanski tarkasteli vuonna 2006 valmistuneessa väitöstutkimuksessaan juutalaisvastaisuutta suomalaisissa aikakauslehdissä ja kirjallisuudessa vuosina 1918-1944.
– Magneettimedian artikkeleissa pyrkimykset ovat ihan samat kuin 1930- ja 1940-luvun kirjoituksissa. Silloin argumentit vain otettiin Saksasta. Esimerkiksi Talmudin valheellisuuteen viitattiin silloinkin. Kirjoituksissa toistuu ajatus siitä, että joko juutalaisuudessa tai rabbien opetuksissa on jonkinlaista pahuutta. Samoin tuttua on se, että ryhmästä nostetaan esille joku, joka tekee vastenmielisiä tekoja, ja siitä syytetään koko ryhmää.
Hanskin käsityksen mukaan Magneettimedian kirjoittelu edustaa ”rankinta antisemiittistä aineistoa”, mitä Suomessa on painetussa sanassa viime vuosina julkaistu.
– Se hyvä puoli tässä on, että juttujen väitteet ovat niin epäuskottavia, että ne syövät oman uskottavuutensa normaalien lukijoiden silmissä.
Päätoimittaja: tavoitteena herättää keskustelua
Tavaratalokonsernin yhdessä puolisonsa kanssa omistava Juha Kärkkäinen on torjunut häneen ja lehteen kohdistuneet antisemitismisyytökset. Hänen mukaansa lehti haluaa ainoastaan herättää yhteiskunnallista keskustelua vaietuista aiheista.
– Meillä ei ole mitään juutalaisuutta vastaan. Juutalaisessa eliitissä sen sijaan on rikollisia piirteitä, Kärkkäinen totesi Yle-uutisille.
Esimerkiksi tuoreimmassa ”Suuri ’raiskaavien rabbien’ salailu”-jutussa oli hänen mielestään kyse ”rakentavasta kritiikistä”.
Tutkijaa tämänkaltaiset argumentit eivät vakuuta.
– Se, että Kärkkäinen väittää tuovansa esille Suomessa muuten vaiettua totuutta, ei muuta sitä, että kirjoitukset ovat selkeän juutalaisvastaisia, Jari Hanski sanoo.
– Kirjoitusten piiloviesti on nimenomaan se, että jos yhteisön eliitti tai opettajat ovat pahoja, niin hehän opettavat ja johtavat muita. Näin ollen koko juutalaisuus edustaa pahaa.
Voisiko kyse olla mainoskikasta?
– Luulen, että taustalla on sekä markkinoinnillisia että aatteellisia motiiveja. Tuskin kukaan julkaisisi tuollaista tekstiä, jollei uskoisi siihen ainakin jossain määrin. Kun se samanaikaisesti tuo mediahuomiota, saa hän kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Kun kirjoittelu pari viikkoa sitten nousi otsikoihin, Kärkkäinen-konsernin toimitusjohtaja Riku Ilvesluoto sanoutui irti mainoslehden artikkeleista ja pyysi anteeksi niiden aiheuttamaa mielipahaa. Myös päätoimittaja Kärkkäinen ilmaisi Helsingin Sanomien haastattelussa varovaista valmiutta julkaisulinjan tarkistamiseen.
Asiasta lisää tämän viikon Ristin Voitto -lehdessä.